wzoryikolory.pl

kolory życia codziennego

W obecnym roku firmy z branży transportowej oczekują poprawy sytuacji, choć bez gwałtownego wzrostu

W obecnym roku firmy z branży transportowej oczekują poprawy sytuacji, choć bez gwałtownego wzrostu

„`html

Wyzwania branży transportowej w Polsce

W poprzednim roku branża transportowa w Polsce mierzyła się ze spadającą liczbą kontraktów. Było to wynikiem stagnacji zarówno w kraju, jak i w całej Europie. Z danych GUS wynika, że drogowy transport towarowy utrzymał się na poziomie z 2023 roku, podczas gdy transport kolejowy zanotował spadek.

W tym roku, firmy z sektora transportu i logistyki oczekują wzrostów, choć prognozy nie przewidują znaczących czy szybkich zmian. Kamil Jedynak, prezes spółki OT Logistics, która zarządza m.in. terminalami portowymi w Gdyni i Świnoujściu, twierdzi, że kluczowe będą zmiany w otoczeniu rynkowym oraz wydarzenia geopolityczne.

Znaczenie morskich terminali przeładunkowych

Terminale OT Logistics dążyć będą do pozostania jak najbardziej uniwersalnymi, co umożliwi elastyczne dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych. Główne inwestycje skierowane są na biznes agro, choć sektor ten jest podatny na różnorodne zawirowania rynkowe.

Jednak przewidywane ożywienie w europejskim hutnictwie może przełożyć się na wzrost importu surowców do Polski i Europy. Równocześnie, nie przewiduje się znaczących perspektyw dla przeładunku węgla energetycznego.

Strategie rozwoju logistycznego

Grupa Azoty koncentruje się na rozwijaniu morskiego portu Police, a także na optymalnym wykorzystaniu infrastruktury przeładunkowej. Transformacja modelu biznesowego grupy obejmuje również logistykę, dążąc do generowania dodatkowych przychodów z usług zewnętrznych.

Adriana Bosiacka z zarządu Trans Polonii liczy na wpływ stabilizacji cen surowców na przewozy drogowe. Największymi wyzwaniami dla branży pozostają wahania cen paliw i niestabilność rynków międzynarodowych.

Rozwój sektora chemikaliów

Trans Polonia widzi potencjał w drogowym transporcie chemikaliów, gdzie popyt jest wysokim. Przewiduje się, że rynek logistyki chemicznej wzrośnie z 248,71 mld USD w 2024 roku do 312,03 mld USD do 2031 roku.

Mimo sezonowości popytu na asfalty i zależności od decyzji infrastrukturalnych, oczekiwany jest dalszy rozwój tego segmentu.

Kondycja branży kolejowej

PKP Cargo, mimo trudności sektora kolejowego, powoli pokonuje wewnętrzne problemy, koncentrując swoje wysiłki na efektywniejszym działaniu i skutecznej konkurencji na rynku.

Spółki takie jak Unimot przewidują, że inwestycje w infrastrukturę kolejową mogą poprawić efektywność przewozów. Niemniej, wyzwania związane z kosztami energii i zatorami infrastrukturalnymi pozostają znaczące.

KGHM z kolei, poprzez firmę Pol-Miedź Trans, koncentruje się na obsłudze firm z grupy, przy jednoczesnym rozwijaniu działalności międzynarodowej.

Przyszłość transportu kolejowego

Branża transportowa oczekuje, że powrót do przedpandemicznych standardów rentowności jest możliwy, choć będą potrzebne większe starania w kontekście efektywności i konkurencyjności.

Wzrost przewozów kolejowych nadal jest oczekiwany przez grupy takie jak KGHM, mimo, że firmy muszą stawić czoła kosztom operacyjnym oraz trudnościom związanym z niedoborem wykwalifikowanej kadry.

„`