AI niezbędna dla przetrwania w handlu detalicznym

„`html
Handel detaliczny a rosnące wyzwania i rola AI
Współczesny handel detaliczny stoi przed koniecznością adaptacji do dynamicznie zmieniającego się środowiska biznesowego. Raport „Connected Shoppers” opracowany przez Salesforce wskazuje, że detalistom trudno jest sprostać rosnącym kosztom, zwrotom towarów, inflacji, intensywnej konkurencji oraz zmieniającym się preferencjom konsumentów.
Główne strategie adaptacyjne
Detalici planują wdrożenie dwóch kluczowych strategii: sztucznej inteligencji (AI) oraz unified commerce, który integruje kanały sprzedaży, dane klientów i operacje w jednym, spójnym ekosystemie.
Mimo że sklepy fizyczne wciąż pełnią istotną rolę, ich udział w rynku maleje z przewidywanych 45% w 2024 roku do 41% w 2026. W tym samym czasie, wydatki konsumentów w kanałach cyfrowych coraz bardziej się różnicują między marketplace’ami, stronami detalistów, sklepami markowymi online oraz aplikacjami dostawczymi.
Inwestycje w sztuczną inteligencję
Detaliści odpowiadają na te zmiany, zwiększając inwestycje w AI, która ma stać się istotnym elementem ich strategii. Aż 76% detalistów planuje w ciągu roku zwiększyć środki przeznaczane na rozwój AI. W szczególności AI znajduje swoje zastosowanie w obsłudze klienta, gdzie agenci AI mogą automatycznie obsługiwać zapytania, śledzić zamówienia oraz zarządzać zwrotami 24/7. Detaliści planują także wdrożenia agentów AI w optymalizacji stron internetowych, kampaniach marketingowych, szkoleniach pracowników i zarządzaniu magazynem.
Konsumenci i wykorzystanie AI
Transformacja handlu dotyczy również konsumentów, którzy coraz częściej korzystają z AI do odkrywania produktów. 39% konsumentów używa sztucznej inteligencji w tym celu, z szczególnym uwzględnieniem pokolenia Z, gdzie odsetek ten wynosi aż 54%. Pokolenie Z jest dziesięciokrotnie bardziej skłonne korzystać regularnie z AI w porównaniu do przedstawicieli baby boomers.
Konsumenci wykazują zainteresowanie, aby AI mogło obsługiwać programy lojalnościowe i zwroty. Kolejnym istotnym zastosowaniem AI, również z perspektywy konsumentów, jest obsługa klienta. Ponadto, 63% przedstawicieli pokolenia Z chciałoby, aby agenci AI mogli realizować zakupy w ich imieniu.
„`