Przebudowa trzech węzłów na S6: Czy to rozwiąże problem korków na Obwodnicy Trójmiasta? [MAPA]
![Przebudowa trzech węzłów na S6: Czy to rozwiąże problem korków na Obwodnicy Trójmiasta? [MAPA]](https://wzoryikolory.pl/wp-content/uploads/2025/07/6520-3224-file-1024x536.jpeg)
„`html
Od wielu lat Trójmiasto stawia czoła problemowi korków na obwodnicy metropolii biegnącej przez trasę S6. Sposobem na rozwiązanie tych trudności ma być modernizacja trzech kluczowych węzłów drogowych: Kowale, Szadółki i Straszyn. Zaplanowane inwestycje w ramach rozbudowy węzłów mają znacząco ułatwić ruch zarówno lokalny, jak i tranzytowy.
Węzeł Straszyn – Rozbudowa i nowe rozwiązania infrastrukturalne
W ramach planowanych prac na węźle Straszyn przewidziane jest wybudowanie dwóch rond turbinowych oraz dodatkowego trzeciego pasa ruchu na odcinku pomiędzy węzłami Rusocin (A1) i Straszyn (S6). Po podpisaniu aneksu do Programu Inwestycji przygotowany zostanie przetarg na projekt oraz wykonanie budowlane tych elementów.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje również zlecenie opracowania nowej koncepcji przebudowy trasy S6, aby poszerzyć ją do przekroju 2×3 pasy na 6-kilometrowym odcinku od węzła Straszyn do Rusocina. Analiza obejmie także możliwe warianty przebudowy węzła autostradowego w Rusocinie.
- Otrzymanie decyzji środowiskowej dla budowy rond turbinowych przewidziano na drugi kwartał 2027 roku.
- Decyzja zezwalająca na realizację inwestycji drogowej spodziewana jest na pierwszy kwartał 2028 roku.
- Zakończenie budowy i udostępnienie nowych rond planowane jest na trzeci kwartał 2029 roku.
Modernizacje na węzłach Kowale i Szadółki
Węzeł Kowale – Rozbudowa i nowy pas ruchu
W wyniku podpisania Programu Inwestycji przygotowany zostanie przetarg na dokumentację projektową i materiały niezbędne do uzyskania decyzji ZRID. Rozbudowa obejmuje węzeł Kowale wraz z przebudową dojazdów od strony węzłów Szadółki i Gdańsk Południe oraz dobudowę trzeciego pasa ruchu na blisko 3-kilometrowym odcinku S6, łącznie z pasem awaryjnym.
- Decyzja środowiskowa została uzyskana w maju 2022 roku.
- Uzyskanie decyzji ZRID przewidziano na pierwszy kwartał 2029 roku.
- Zakończenie inwestycji planowane jest na trzeci kwartał 2033 roku.
Węzeł Szadółki – Zakres i harmonogram inwestycji
Za przygotowanie dokumentacji projektowej dla węzła Szadółki odpowiada obecnie Miasto Gdańsk. Po zakończeniu tych prac GDDKiA ogłosi przetarg na realizację budowlaną rozbudowy węzła i sąsiadującej infrastruktury. Prace obejmą również poszerzenie trasy S6 do przekroju 2×3 pasy na 3,6-kilometrowym odcinku. Decyzja środowiskowa została wydana już w grudniu 2015 roku. Zakończenie robót i oddanie do ruchu tego fragmentu trasy przewidziane jest na trzeci kwartał 2033 roku.
Pozostałe działania infrastrukturalne
W obrębie węzłów Kowale i Szadółki planuje się także modernizację dróg dojazdowych do obwodnicy oraz poprawę odwodnienia trasy. Przewidziano budowę nowych wiaduktów, kładek oraz podziemnych przejść dla pieszych i rowerzystów.
Modernizacja obwodnicy Trójmiasta ma przyczynić się do ograniczenia zarówno korków, jak i liczby wypadków. Priorytetem dla inwestora jest zwiększenie przepustowości drogi S6, zapewnienie wyższego poziomu bezpieczeństwa oraz wzrost komfortu podróży przez wprowadzenie dodatkowego pasa i szerszej jezdni, umożliwiających płynny ruch pojazdów.
Nowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
W trakcie budowy trasy S7 realizowana jest także Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (OMT), która stanowi istotny element komunikacyjny dla całego regionu. Projekt podzielono na dwa etapy, z których jeden – odcinek Chwaszczyno – Żukowo wraz z fragmentem obwodnicy Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 – został już oddany do użytku.
Na drugim etapie OMT, między Żukowem a Gdańskiem Południe, nadal trwają prace mające na celu włączenie obwodnicy Żukowa do drogi krajowej nr 7 w Lniskach. Intensywne roboty prowadzone są również na węzłach Żukowo, Lublewo Gdańskie oraz w strategicznym punkcie – węźle Gdańsk Południe.
Całkowita długość Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej wynosi 32 kilometry i połączy ona Południową Obwodnicę Gdańska z trasą S6, odciążając istniejącą, mocno eksploatowaną obwodnicę Trójmiasta poprzez przejęcie części ruchu tranzytowego i lokalnego.
„`