Czy europejski dyplom wyeliminuje trudności? „Ma na celu podniesienie konkurencyjności absolwentów na rynku zatrudnienia”

„`html
Nowe Europejskie Inicjatywy Edukacyjne
W Unii Europejskiej trwają intensywne prace nad wprowadzeniem dyplomu europejskiego. Głównym celem tej inicjatywy jest podniesienie standardów edukacyjnych w Europie oraz zwiększenie atrakcyjności absolwentów na rynku pracy – przekazała dr hab. Patrycja Matusz, pełnomocniczka ministra nauki do spraw europejskich.
Priorytety polskiej prezydencji w UE
Na początku roku Polska objęła prezydencję w Unii Europejskiej, która potrwa do końca czerwca. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wraz z innymi resortami, przygotowało listę priorytetowych działań na nadchodzące miesiące.
Najważniejszym aspektem z punktu widzenia ministerstwa jest kontynuacja prac nad pakietem dla szkolnictwa wyższego, który jest opracowywany przez Komisję Europejską – wyjaśniła Patrycja Matusz.
Elementy pakietu dla szkolnictwa wyższego
Pakiet obejmuje trzy kluczowe elementy:
- Wspólne kwalifikacje, czyli tzw. dyplom europejski
- System zapewniania i uznawania jakości wykształcenia w szkolnictwie wyższym
- Zapewnienie naukowcom i pracownikom akademickim możliwości rozwoju zawodowego
Według dr hab. Patrycji Matusz, wspomniany dyplom ma na celu wzmocnienie wspólnych wartości akademickich oraz poczucia tożsamości europejskiej. KE proponuje także system zapewniania jakości kształcenia, który ma zwiększyć uznawalność kwalifikacji zdobywanych na europejskich uczelniach i podniesienie standardów edukacji. Trzeci element, dotyczący rozwoju zawodowego pracowników uczelni, skupia się na poprawie warunków pracy, zwiększeniu mobilności oraz wsparciu integracji środowiska akademickiego.
Strategia Rozwoju Szkolnictwa Wyższego w Europie
Pakiet ma na celu opracowanie kompleksowej strategii rozwoju szkolnictwa wyższego w Europie. Dzięki niemu możliwe będzie osiągnięcie wyższego stopnia umiędzynarodowienia nauki i poszerzenia możliwości studiowania w państwach UE – przekonywała pełnomocniczka ministra.
Wprowadzenie dyplomu europejskiego ułatwi uczelniom prowadzenie wspólnych kierunków studiów. Uczelnie współpracujące ze sobą będą mogły wydawać wspólny dyplom. Badania pokazują, że większość studentów postrzega taki dyplom jako bardziej atrakcyjny i prestiżowy w porównaniu z dyplomami wydawanymi przez pojedyncze uczelnie.
Niektóre państwa członkowskie wciąż wyrażają wątpliwości w odniesieniu do dyplomu europejskiego, szczególnie w kwestiach związanych z akredytacją. Wprowadzenie dyplomu europejskiego ma być inicjatywą dobrowolną i nie zastąpi on dyplomów wydawanych przez pojedyncze uczelnie ani uznawanych przez państwa UE kwalifikacji w systemie szkolnictwa wyższego.
W planach jest także wprowadzenie nowego znaku jakości, tzw. etykiety europejskiej (European degree label), który będzie przyznawany konkretnym programom studiów i potwierdzał ich zgodność z europejskimi standardami jakości.
Inicjatywa Uniwersytetów Europejskich
Plany dotyczące dyplomu europejskiego związane są również z rozwojem inicjatywy Uniwersytetów Europejskich. Sojusze utworzone w ramach programu Erasmus+ zrzeszają około 2200 instytucji z 35 krajów, w tym 32 polskie uczelnie. Współpracujące uniwersytety kształcą wspólnie studentów, aplikują o granty oraz dzielą się infrastrukturą badawczą. W takim środowisku poparcie dla dyplomu europejskiego jest znaczące.
Pełnomocniczka ministra nauki wyraziła nadzieję, że choć projekt jest priorytetowy, rozwianie wszystkich wątpliwości i opracowanie rozwiązań prawnych może zająć więcej czasu. Wspomniała także o innych priorytetach resortu na najbliższe pół roku. W czerwcu odbędzie się Konferencja Forum Sojuszy Uniwersytetów Europejskich z udziałem reprezentantów Komisji Europejskiej.
„`