Polskie zabawki podbijają światowe rynki. Eksport do Chin wzrósł aż o 392 procent

„`html
Miejsce Polski w europejskim eksporcie zabawek
Polska znajduje się na czwartej pozycji w Europie pod względem wartości produkcji zabawek. Wyroby te trafiają przede wszystkim na inne rynki Unii Europejskiej, jednak w minionym roku szczególnie dynamicznie wzrósł eksport do Chin.
Wartość eksportu zabawek z Polski
W 2024 roku produkcja polskich zabawek przeznaczona na eksport osiągnęła wartość 2,6 miliarda euro. Oznacza to spadek o 12% w stosunku do roku poprzedniego. Taki wynik wpisuje się w szerszy międzynarodowy trend osłabienia eksportu w tej branży.
Zmiany na globalnym rynku zabawkarskim
W minionym roku światowy eksport zabawek obniżył się o 5%. Sześć spośród dziesięciu największych rynków zanotowało niższe wyniki niż rok wcześniej. Mimo tego, Polska utrzymuje mocną pozycję wśród czołowych eksporterów tej branży.
Kluczowe rynki zbytu dla polskich zabawek
Najważniejszymi odbiorcami polskich zabawek są takie kraje jak:
- Niemcy
- Czechy
- Francja
- pozostałe państwa Unii Europejskiej
Polskie zabawki zyskują coraz większą popularność także na rynku amerykańskim. W 2024 roku eksport do USA zwiększył się o 13%, osiągając poziom 78 milionów euro. Szczególnie wyraźny wzrost odnotowano w przypadku wysyłki do Chin.
Rekordowy wzrost eksportu do Chin
Sprzedaż polskich zabawek na rynek chiński wzrosła aż o 392%. Mimo tej imponującej dynamiki, udział Chin w całości polskiego eksportu pozostaje wciąż niewielki i wyniósł 23 miliony euro.
Obniżenie wartości sprzedaży zagranicznej wynika z globalnego spowolnienia, obejmującego większość największych eksporterów. Mimo to polska branża zabawkarska zachowuje stabilność i znaczącą pozycję za granicą. Sektor ten charakteryzuje się dojrzałością, stabilnym popytem oraz szerokim gronem odbiorców.
- Utrzymanie silnej pozycji na świecie mimo drobnych spadków.
- Rynki Unii Europejskiej pozostają strategiczne dla polskich producentów.
- Ekspansja na nowe rynki, takie jak Chiny, pokazuje potencjał dalszego wzrostu polskiego eksportu zabawek.
„`