20 września, 2024

wzoryikolory.pl

kolory życia codziennego

Brakujące elementy w Bundeswehrze – Czy Niemcy są gotowe na ewentualny atak na NATO? Opinia eksperta o najsłabszym punkcie armii niemieckiej

Brakujące elementy w Bundeswehrze - Czy Niemcy są gotowe na ewentualny atak na NATO? Opinia eksperta o najsłabszym punkcie armii niemieckiej

Minister obrony Niemiec Boris Pistorius ostrzega, że Rosja może być gotowa do rozpoczęcia wojny przeciwko NATO w ciągu pięciu lat. Wysocy rangą eksperci mówią jednak, że niemieckie mosty, drogi i koleje nie są przygotowane na wypadek sytuacji kryzysowej. Matthias Strohn to profesor na Uniwersytecie w Buckingham, szef programu analizy historycznej i think tanku brytyjskiej armii. W rozmowie z „Bildem” ekspert wyjaśnia, na co Niemcy muszą być przygotowane — i wymienia dwa scenariusze. Ceniony niemiecki ekspert kreśli czarny scenariusz. „W razie ataku Putina żołnierze Bundeswehry mogą co najwyżej godnie zginać” — Niemcy, jako centrum, muszą mieć możliwość rozmieszczenia własnych żołnierzy i wojsk NATO od granicy holenderskiej do polskiej na terenie całego państwa — wyjaśnia Matthias Strohn. — Niemcy muszą być również w stanie odeprzeć ataki na swój kraj — dodaje. Miałoby to również zastosowanie „gdyby Niemcy nie były bezpośrednio państwem frontowym”. Nawet wtedy mogłyby nastać „ataki powietrzne, nie tylko w celu zniszczenia infrastruktury”.

Wyciekły tajne plany Bundeswehry. Armia Niemiec szykuje się do wojny z Rosją. Pominietym element przygotowań. Z punktu widzenia naukowca jest jednak pewien problem. — W obu przypadkach doszłoby do relokacji na drogach i liniach kolejowych — zwłaszcza w przypadku pojazdów gąsienicowych o wadze kilku ton — mówi Matthias Strohn. Z tego powodu „drogi, mosty i tory muszą zostać naprawione”, zanim Bundeswehra omówi to, co może zrobić militarnie. W przeciwnym razie wątpliwe byłoby, czy po „dużej eksploatacji związanej z rozmieszczeniem wojsk” można je jeszcze w ogóle wykorzystać. — Cięcia w utrzymaniu autostrad i zrujnowana sieć kolejowa okazują się teraz poważną wadą wojskową — zauważa profesor. Jednak kierowane przez FDP federalne ministerstwo transportu planuje obecnie ogromne cięcia w inwestycjach w częściowo zniszczone autostrady. Według doniesień cięcia sięgną miliardów. Nie wszystkie wymagania dotyczące inwestycji w infrastrukturę transportową (kolejową, drogową i wodną) mogą zostać spełnione — skomentowało ministerstwo.

Ujawniamy strategię, którą NATO przecwiczy podczas największych manewrów od czasów zimnej wojny. „Musimy być gotowi na przezroczyste pole bitwy”. W niektórych przypadkach brakuje nawet podstawowych elementów. — Kiedyś na mostach widniały znaki informujące o ich nośności, ale już ich nie ma — zauważa Matthias Strohn. „Most by się zawalił”. Spojrzenie wstecz na historię pokazuje logistyczne wyzwania — mówi ekspert. — Przed I wojną światową perony były przedłużane, aby cały batalion mógł wsiąść do pociągu. Paliwo i żywność również musiały być dostępne na trasie — dodaje Matthias Strohn. Ekspert ujawnia strategiczny błąd Zachodu, przez który Putin kpi z całego świata. „Jest liderem osi zła i ma dwa cele”.

Bundeswehra jest świadoma tego problemu. Generał w stanie spoczynku Egon Ramms (były dowódca Sojuszniczego Dowództwa Sił Połączonych NATO) ostrzegał w lutym: „byłoby źle, gdyby czołg lub konwój przejechał gdzieś przez most, a następnie most by się zawalił”. Według ministra Pistoriusa możliwość ataku Rosji na terytorium NATO „oznacza, że musimy zrobić wszystko, aby Moskwa nie wygrała wojny przeciwko Ukrainie”. — Dlatego będziemy wspierać Ukrainę tak długo, jak to będzie konieczne — zapewnił. — Po drugie, musimy mieć taką militarną pozycję wyjściową, aby Putin nie rozpoczął wojny z NATO — dodał. „Putin może zaatakować NATO”. Niemiecki minister obrony wyznaczył datę, dlatego chce rekrutować na potęgę. Boris Pistorius twierdzi także, że Zachód musi przygotować się na kilkadziesiąt lat konfliktu z Rosją. Jego zdaniem wspólna europejska struktura bezpieczeństwa zawiodła, gdy tylko Kreml postanowił przywrócić swoją dominację nad Europą Wschodnią i Środkową.