Sklep Żabka zaskoczył wszystkich po swoim debiucie, prezentując imponujące wyniki po raz pierwszy
Zabka Group zanotowała – podała spółka w raporcie kwartalnym. Zysk netto w III kw. wyniósł 319 mln zł i był 41,7 proc. wyższy rdr. Przychody Grupy Żabka wyniosły w III kwartale 6.578 mln zł wobec 5.594 mln zł przed rokiem. Narastająco, po trzech kwartałach 2024 roku Grupa Żabka ma 17,726 mld zł przychodów i 2,518 mld zł skorygowanej EBITDA.
” (LfL), otwieraniem nowych sklepów oraz rozwojem oferty cyfrowej. Sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 20,4 mld zł, co stanowi wzrost o 20,4 proc. ” – informuje spółka.
„Cieszę się, że jakie sobie założyliśmy i komunikowaliśmy. Przez 9 miesięcy 2024 roku nasz wzrost znacznie przewyższał dynamikę całego detalicznego rynku spożywczego, co znalazło odzwierciedlenie w ponad 20-proc. dynamice sprzedaży do klienta końcowego i ponad 25-proc. dynamice skorygowanego wyniku EBITDA – „Do końca roku zamierzamy otworzyć łącznie ok. 1,1 tys. sklepów w Polsce i w Rumunii oraz osiągnăć wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach w oczekiwanym przedziale 7,5-9 proc.” – dodał szef Żabki.
„Zarówno w 3. kwartale, jak i w ciągu 9 miesięcy 2024 r. poprawiliśmy wskaźniki rentowności, w tym skorygowaną marżę EBITDA oraz marżę zysku netto, co przyczyniło się do wygenerowania znacząco większego przepływu gotówki i dalszej redukcji zadłużenia” – tłumaczy Marta Wrochna-Łastowska, członek zarządu Grupy Żabka (dyrektor finansowy).
W październiku (17 października) Przypomnijmy: , a obrót na otwarciu wyniósł ok. 180 mln zł. Ceny akcji wzrosły w debiucie o prawie 7 proc. Oferta Grupy Żabka obejmowała 300 mln akcji. (maksymalny poziom przedziału cenowego 20-21,5 zł). Do inwestorów detalicznych trafiło ledwie 5 proc. ostatecznej liczby akcji sprzedawanych. Redukcja w transzy inwestorów detalicznych wyniosła ok. 90 proc.
Dodajmy, że wspomniane 23 zł w debiucie nie utrzymało się długo – już pod koniec października akcje Żabki spadły nawet poniżej 19 zł za sztukę. (ma także bezobsługowe sklepy autonomiczne Żabka Nano). Także działające w sieci Maczfit, Dietly, Jush i Delio to podmioty powiązane z Żabką. (na zasadach podobnych jak w Polsce). Żabka deklarowała, że do 2028 roku sieć stacjonarnych sklepów w Polsce będzie liczyć prawie 15 tys. placówek. Żabka powstała w 1998 r. Kilka razy zmieniała właściciela. Obecnie dominuje amerykański fundusz CVC. Fundusz sprzedawał pakiet akcji w tegorocznej ofercie publicznej.
Od rana w poniedziałek 4 listopada handel akcjami Żabki był – jak relacjonowali analitycy – „nerwowy”. Obroty były wyjątkowo wysokie – już przed południem przekroczyły 70 mln zł, a po południu zbliżyły się do 100 mln zł (po 16.00 przekroczyły 93 mln zł). Na koniec obroty sięgnęły 105 mln zł. Przypomnijmy, że debiutując na giełdzie Żabka podała wyniku za I półrocze 2024. W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2024 r. sprzedaż dla klientów końcowych wyniosła 12,89 mln zł, o 22 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody w I półroczu 2024 wyniosły 11,15 mld zł (wzrost 21,5 proc. o 1,97 mld zł) w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku. W pierwszym półroczu 2023 roku przychody wyniosły 9,18 mld zł. W pierwszym półroczu 2024 roku skorygowana EBITDA wyniosła 1,40 mld zł – o 33,5 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2023 roku.
Warto też dodać, że szefowie Żabki deklarowali wzrost sprzedaży. „Spółka oczekuje (…) w całym 2024 roku wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej (7,5-9 proc.)” – informowała Żabka. Od września 2023 r. sieć sklepów Grupy Żabka zwiększyła się o 999 placówek do 10 906 lokalizacji działających na koniec 3. kwartału 2024 r. (włączając nowo otwarte sklepy w Rumunii oraz sklepy Nano). Tylko w 3. kwartale 2024 r. otwartych zostało 266 punktów, a w trzech kwartałach 2024 r. 892 sklepy. Zgodnie z prognozami z IPO, Grupa Żabka ocenia potencjał rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz ok. 4 000 sklepów w Rumunii, co oznacza znaczną przestrzeń do wzrostu na obu rynkach.