Miliarder planuje odnowienie Titanica. Finalizacja umowy spodziewana jeszcze w 2021 roku.
Titanic, brytyjski liniowiec, który stał się synonimem tragedii morskiej, był klejnotem linii White Star Line. Został okrzyknięty największym i najbardziej luksusowym statkiem, jaki kiedykolwiek zbudowano. Jego fatalny los podczas inauguracyjnego rejsu z Southampton na Wyspach Brytyjskich do Nowego Jorku, w kwietniu 1912 r., zszokował cały świat.
W nocy z 14 na 15 kwietnia Titanic zderzył się z górą lodową w zimnych wodach północnego Atlantyku. W wyniku tej kolizji statek zatonął, a razem z nim ponad 1500 z około 2224 pasażerów i załogi na pokładzie.
Plan przywrócenia legendarnego statku 115 lat po jego tragicznym zatonięciu ogłosił Clive Palmer, australijski przedsiębiorca górniczy. Budowę Titanica II próbował rozpocząć w 2012 roku, w setną rocznicę katastrofy. Wtedy na drodze do jego realizacji stanęły problemy finansowe i pandemia COVID-19. Kolejną, nieudaną próbę podjął w 2015 r. Obecna jest trzecią i zgodnie z zapewnieniami milionera – ostatnią.
Palmer poinformował, że przetarg na budowę Titanica zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu. Na grudzień 2024 r. zaplanowano podpisanie umów z wykonawcą, a konstrukcja liniowca ma się rozpocząć na początku 2025 r.
„Zatrudniamy najlepszych projektantów od żeglugi wycieczkowej na świecie. Chcemy mieć pewność, że nic nie zostanie przeoczone” – zapewniał.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Titanic II wypłynie w dziewiczy rejs w czerwcu 2027 r. Szacunkowy Autor pomysłu zapewnił, że jest bardziej wykonalny niż wcześniej dzięki zwiększonym zasobom finansowym i odrodzeniu się branży wycieczkowej po pandemii.
W rozmowie z australijskimi mediami zapewnił, że jest zdeterminowany, aby zrealizować kosztowne zamierzenie. „O wiele przyjemniej jest pływać Titanikiem niż siedzieć w domu i liczyć pieniądze” – powiedział potentat australijskiej stacji telewizyjnej Channel 9.
Jego projekt wspiera m.in. Deltamarin – fińska firma zajmująca się projektowaniem statków i inżynierią morską. Partnerem jest też londyńska V.Ships Leisure, która poprowadzi nadzór nad budową statku. Zaś Tillberg Design – szwedzka firma zajmująca się projektowaniem wnętrz – zadba o wystrój nowego Titanica.
Do jej portfolio należą słynne, klasyczne liniowce oceaniczne – Queen Elizabeth 2 i Queen Mary 2.
Dodał, że kierowana przez niego Blue Star Line zapewni partnerom globalny zasięg ich marek i produktów. Na pokładzie zostaną zainstalowane udoskonalenia w zakresie bezpieczeństwa i technologii.
Titanic II będzie miał 269 metrów długości, 32,2 metra szerokości i 56 tys. ton wagi. W 835 kabinach rozmieszczonych na dziewięciu pokładach pomieści 2345 pasażerów. Połowa z kabin będzie zarezerwowana dla pierwszej klasy.
Nowy Titanic zostanie wyposażony w luksusowe jadalnie, basen, łaźnie tureckie, kasyno i salę balową. „Będzie to łódź miłości, najwyższy styl i luksus” – zapewnia milioner.
Clive Palmer przyznał, że jego celem jest zaoferowanie pasażerom niezrównanej podróży w czasie. Aby odtworzyć oryginalną atmosferę statku wycieczkowego, Od strony kulinarnej pasażerowie pierwszej klasy będą mogli cieszyć się ekskluzywną restauracją. Na podróżnych trzeciej klasy – podobnie jak to było w 1912 r. – we wspólnych jadaniach czekać będzie gulasz i purée. Poszukujący mniej tradycyjnych wrażeń będą mogli wybrać inne menu.
Palmer znany jest z ekscentrycznych projektów. W 2013 roku przykuł uwagę świata otwierając w Queensland, w północno-wschodniej Australii park, gdzie znajduje się replika wydrukowanego metodą 3D 15-metrowego dinozaura. Potentat zasiadał też w australijskim parlamencie, a w 2012 r. został wybrany w powszechnym głosowaniu Australijczyków na Żywy Skarb Narodowy. Jego majątek jest szacowany na około 3 miliardy dolarów.