GPW kończy niepewną sesję z zyskiem. Trzy wymiary polskiego handlu detalicznego.
Giełdy w Europie zamknęły się z kolei na zielono. Niemiecki DAX zyskuje 1.37%, francuski CAC40 dodaje 1.32% a brytyjski FTSE 100 notowany jest 0.5% wyżej.
Sesja zakończyła się również pozytywnie dla rodzimego WIG20, który po dosyć dużych wahaniach wyszedł na plus z wynikiem 0.68%.
Sesja na GPW była wyjątkowo dynamiczna dla sektora detalicznego, głównie za sprawą wyników finansowych Allegro i Eurocashu. Opublikowane dane za ubiegły kwartał nie są alarmujące, jednak wciąż pozostawiają wiele do życzenia.
Zysk netto obu spółek widocznie skurczył się względem analogicznego okresu w 2023 roku, co odzwierciedla słabość polskiego konsumenta, uwypuklona przez ostatnie osunięcie się sprzedaży detalicznej.
Niemniej gorsza koniunktura to jedynie połowa opowieści o spadku kursu Allegro do najniższego poziomu od kwietnia i pogłębienia historycznego dołka przez Eurocash.
Głównym źródłem obaw inwestorów są prognozy obu spółek, które wskazują na dalsze spowolnienie w sektorze.
Eurocash poinformował, że realizacja celów wyznaczonych w strategii na 2025 będzie „bardzo trudna”, zaś Allegro oczekuje słabszego EBITDA pomimo sezonu świątecznego.
Słaba konsumpcja oraz wrażliwość konsumentów na ceny wywiera dodatkową presję na spółkach na zmniejszenie marży i podtrzymanie popytu przy wykorzystaniu znaczących promocji.
Niepewność generuje dodatkowo prognozowany na przełom 2024 i 2025 roku wzrost inflacji, który istotnie wpłynie na sentyment konsumentów.
W oświadczeniach spółek nie brakuje również propozycji potencjalnych usprawnień w odpowiedzi na aktualne wyzwania.
Zdaniem CFO Allegro, odpowiedni dobór produktów pozwala spółce podtrzymać ekspansję nawet w czasach słabszego popytu, dlatego też planowane inwestycje w marketing mają pomóc przybliżyć ofertę produktów potencjalnym zainteresowanym.
Głównym celem inwestycyjnym pozostają z kolei platformy marketplace na zagranicznych rynkach, których głównym celem jest zwiększenie lojalności klientów oraz częstotliwości zakupów.
Zła passa Allegro i Eurocashu nie dosięgnęła natomiast CCC, które stanowi drugą stronę medalu sektora spółek detalicznych, zyskując 11% podczas dzisiejszej sesji.
Optymizm wokół spółki wzrósł po konferencji prasowej, podczas której CCC Dariusz Miłek poinformował o nowych planach spółki.
Uwagę przyciąga przede wszystkim zamiar zmiany modelu biznesowego Modivo w celu znacznego poprawienia rentowności.
Grupa również planuje zwiększenie udziału marek licencyjnych w 2025 roku do 50%.
Aleksander Jabłoński Analityk Rynków Finansowych XTB